Datasäkerhet & personlig hemsida

Välkommen att besöka min sida om datasäkehet:
Robban datasäkerhet

Ännu mer välkommen till min personliga hemsida
Dissidenten

torsdag 25 februari 2010

Olyckan på Sea World

Det har hänt en allvarlig olycka på Sea World i Orlando. En späckhuggare har gått till angrepp och dödat en skötare. I våra tidningar talas det om att späckhuggare inte klarar ett liv i fångenskap vilket möjligtvis kan stämma. Det är också rena rovdjur vi talar om och plötsliga plask kan nog utlösa jaktinstinkten.



För ett par år sedan besökte jag själv Sea World i Floria, Orlando. Det är en stor park med många olika attraktioner. Jag med resesällskap besökte också bassängen med späckhuggare. Det var en mäktig upplevelse att skåda desa kraftfulla djur. En människa är som en liten leksaksdock för dessa stora djur. Den gången vi såg på showen fick den avbrytas av ett annalkande åskoväder (som aldrig kom riktigt nära). Vi godtog självklart avbrottet, säkerheten fört och främst. Bilderna jag tog under showen visar möjligen samma skötare som omkommit. Det är tragiskt att sådana här olyckor sker och möjligen skall man inte hålla späckhuggare i fångeskap alls.



Länk SvD

Länk DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänka på att vårda språket och följa alla tryckfrihetslagar.